שאלות ותשובות עסקיות מקדמות
החיים שלכם נראים בדיוק כמו השאלות שאתם שואלים את עצמכם.
שאלה מגבילה (שאלת קיטבג)
לדוגמה:
במקום לשאול: "האם זה אפשרי בכלל?",
שזאת אמנם שאלה נפוצה ואפילו לגיטית,
אבל היא "שאלה מגבילה" כבר בנקודת מוצא שלה!
שהיא אגב מזכירה לי קצת (אך לא אותו דבר)
את המושג מהצבא "שאלת קיטבג" המיוחסת למי ששואל שאלה ידועה מראש,
שהשואל עתיד להנזק מעצם שאלת השאלה:)
במקום זאת תשאלו:
איך אני הופך את זה לאפשרי?"
שזאת שאלה מקדמת כבר בנקודת המוצא שלה!
שאלה מקדמת
שאלה מקדמת מעוררת בכם אתגר, חשיבה,
ויצירתיות שגורמים לכם לגלות עולמות ופתרונות חדשים,
ובכלל להיות בתודעה של חיפוש התקדמות וצמיחה. וגם אם חס וחלילה במצב מסוים לא פתרתם את הבעיה, יצרתם המון פתרונות איכותיים אחרים.
ההבדל בין גישה של שאלה מגבילה לשאלה מקדמת
זה סה"כ הבדל בתדר האנרגיה שלכם,
שנובע מהסביבה, מהפרשנות והמחשבות שאתם והסביבה שאתם בוחרים בה
זורעים לעצמכם במוח.
גישה של שאלות מקדמות מובילה אתכם לרמות שונות של הצלחה שביעות רצון והשגת יעדים.
השאלה הראשונה (המגבילה) מצייתת למציאות קיימת ואולי אפילו מגבילה אתכם בהתקדמות שלכם.
לעומת , השאלה השנייה (המקדמת) שפותחת את הדלת לאפשרויות ולחשיבה יצירתית.
כשאתם מתמקדים באופן שבו אתם יכולים להשפיע על המציאות באופן פעיל,
אתם משרים לעצמכם את היכולת לגדול ולהתפתח.
לכן, היכולת שלכם להפוך את השאלות שלכם,
משאלות שמגבילות לשאלות שמקדמות אתכם, היא מפתח לחיים מלאי אפשרויות והצלחה.
במיוחד בזמן שהחיים מציעים לנו אתגרים ותקופות קשות,
השאלות שאנו בוחרים לשאול את עצמנו
הן אלה שיכוונו את דרנו וינחו אותנו להשגת מטרותינו ולחיים טובים ומאושרים יותר.
וכל היופי שבדבר?
שבכל בכל רגע נתון, יש לכם יכולת לקחת בידיים שלכם את השליטה
ולבחור לשאול את השאלות הנכונות שיעזרו לכם להפוך את החיים שלכם למה שאתם רוצים שיהיו.
דוגמת בונוס!
לשאלה שהופכת בעיה, לפתרון הרבה יותר טוב:
למשל בחברה שלכם יש תקציב מאוד נמוך ואתם חייבים להביא עוד לקוחות, אז במקום לשאול אם להגדיל תקציב או האם ניתן למקסם את התקציב,
תשאלו: "איך אתם מייצרים ערוץ שיווק, שגם מביא לכם לקוחות בחינם, וגם משלם לכם כסף?":)
תופתעו! הרבה פעמים אם תהיו מספיק נחושים יצירתיים ופתוחים, תגלו פתרונות כאלה.
גם אצלכם בעסק! בדיוק כמו שעזרתי להרבה מלקוחותיי לייצר יש מאין שלא ראו שום מוצא מהבעיות שלהם.
או למשל כמו בדוגמה כאן ,
אפשרות אחת לתשובה היא, לחשוב איזה בעל מקצוע השרותים או המוצרים שלכם משלימים את שלו, ולהיפך.
ואז תוכלו למצוא מומחה או ספק שירות כזה מקצועי, שיש לו כבר שיווק איכותי ולקוחות, ותציעו לו שכירות אצלכם, וגם הטבות ללקוחות שלו, וכמובן הוא ירוויח גם עוד לקוחות שלכם.
כלומר: הוא גם ישלם לכם שכירות, וגם הופך להיות אחד מערוצי השיווק שלכם בצורת לקוחות שלו שיגיעו למשרד שלו. וייתכן שגם אתם תהפכו לערוץ שיווק אפקטיבי עבורו וכולם מרוויחים הרבה יותר:)
כמובן זאת דוגמה קטנה, אבל הגבול הוא רק הדמיון ומה שאתם מאפשרים למוח שלכם באמצעות שאלות מקדמות ומאפשרות.
ולסיכום: אם אתם שואלים את עצמכם
"האם אפשר ליצור צמיחה בעסק שלכם?" זאת שאלה מגבילה!
מה השאלה החלופית שאני מציע?
נכון מאוד! "איך אתם יוצרים צמיחה משמעותית בעסק שלכם (למרות כל התירוצים שלכם)?"
או אם תרצו לשאול אותי, איך! (ולא אם) אני יכול לעזור לכם?
ואם זאת השאלה שלכם, אני שמח שכך,
מוזמנים להרשם בטופס ולרשום לי את המילה "איך"
ומבטיח לכם תשובה טובה בצורת שיחת צמיחה מעניינת על העסק שלכם, ללא עלות.
אליהו ארנד – יועץ ומלווה עסקים ויזמים לצמיחה יציבה ובטוחה